Dokuz Eylul Universitesi

Robot Projesi

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Robot Projesi

Ana sayfa

E-mail Print PDF

Son y─▒llarda geli┼čmi┼č ├╝lkeler yeti┼čtirdikleri bireylerin fen ve teknoloji okur-yazar─▒ olmalar─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra, bilgi teknolojilerini etkili kullanma, problem ├ž├Âzme, ele┼čtirel d├╝┼č├╝nme, sorumluluk alma ve tak─▒m ├žal─▒┼čmas─▒ yapma gibi ├╝st d├╝zey becerileri de sahip olmalar─▒n─▒ beklemektedir. Bu t├╝r ├Âzelliklerin kazand─▒r─▒lmas─▒nda ku┼čkusuz en ├Ânemli yol fen ve teknoloji e─čitiminin daha ├žok sosyal ya┼čamla i├ž i├že olmas─▒ ve ├Â─črencilerin e─členceli bir ortamda yaparak-ya┼čayarak ├Â─črenmelerini ger├žekle┼čtirmekten ge├žmektedir. Pek ├žok ├╝lke kendi e─čitim sistemlerinde ezbere dayanan eski geleneksel yakla┼č─▒mdan uzakla┼č─▒p, aktif ├Â─črenme y├Ântem ve tekniklerine dayal─▒ yeni metodolojiler geli┼čtirmekte ve kendi ┼čartlar─▒ i├žinde uygulayabilme olanaklar─▒n─▒ ara┼čt─▒rmaktad─▒r. Bu yeni yakla┼č─▒mlar i├žerisinde e─čitimde teknoloji kullan─▒m─▒ ├Âzellikle ├žok b├╝y├╝k ├Ânem kazanm─▒┼čt─▒r. Teknolojinin e─čitimde kullan─▒m─▒na y├Ânelik geli┼čtirilen bir├žok ara├ž-gere├žlerin oldu─ču bir d├Ânemde ya┼čamaktay─▒z. Ancak bunlardan ├Âzellikle Lego Mindstormlar─▒n e─čitimde kullan─▒m─▒n─▒n son geli┼čtirilen-yeniden yap─▒land─▒r─▒lan fen ve teknoloji ├Â─čretimi ile felsefi a├ž─▒dan b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de ├Ârt├╝┼čt├╝─č├╝n├╝ g├Ârmekteyiz. Lego Mindstormlar ├Âzellikle fen, teknoloji, m├╝hendislik ve matematik ├Â─čretim programlar─▒nda yer alan ├Â─črenci kazan─▒mlar─▒n─▒n ├Â─čretilmesinde pop├╝ler ve etkili bir yol olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kmaktad─▒r. Lego Mindstorm e─čitim setleri, bir ba┼čka deyi┼čle robot kitleri s─▒n─▒f i├ži ve d─▒┼č─▒ fen e─čitiminde ├Â─črencilerin e─členerek, yaparak, ya┼čayarak ├Â─črenebilecekleri, yeni bilgilerin zihinlerinde aktif bir ┼čekilde b├╝t├╝nle┼čtirebilmelerini sa─člayabilecek bir├žok etkinlikler i├žermektedir.

 

Legolarla ├Â─črenme ortam─▒, Lego ile in┼ča edilen bloklar─▒n ve bilgisayarla programlaman─▒n birle┼čimidir. Bunlar ├že┼čitli teknik Lego in┼ča bloklar─▒n─▒, araba oklar─▒n─▒, vitesleri, akslar─▒, tekerlekleri, kontroll├╝ motorlar─▒ ve interaktif sens├Ârleri i├žermektedir. Legolarla tasarlanan robotun kontrol├╝ ve hareketi bilgisayar programlama yaz─▒l─▒m─▒ ile haz─▒rlanan program─▒n robota y├╝klenmesi ile sa─član─▒r. Yap─▒lan bir├žok ├žal─▒┼čmada Lego ├Â─črenme ortam─▒ndaki program─▒ ├Â─črenen ├Â─črencilerin, problem ├ž├Âzme becerilerinin ├Ânemli ├Âl├ž├╝de geli┼čti─či bulunmu┼čtur. Lego ├Â─črenme ortam─▒ndaki problemler, do─čal olarak ├žok de─či┼čkenlidir, programlama i┼člemi ilk├Â─čretim ├Â─črencilerinin anlayabilece─či ve ├╝zerinde ├žal─▒┼čabilece─či kadar basitle┼čtirilmi┼čtir ve daha ├žok 11-14 ya┼č─▒ndaki ├Â─črenciler kullan─▒m─▒ i├žin idealdir. ├ľ─črenciler kendi program s├╝re├žlerinin ├žal─▒┼čma etkisini ya da basit program komutlar─▒n─▒ tasarlam─▒┼č olduklar─▒ robotlar ├╝zerinde test edebilmektedir. Bu yolla, d├╝┼č├╝nme s├╝reci ve elle tutulur denemeler, ├Â─črencilerin daha ├žok yaparak ya┼čayarak ├Â─črendikleri bir ├Â─črenme ortam─▒nda kendilerini bulmalar─▒n─▒ sa─člar. LegoÔÇÖnun arkas─▒ndaki pedagojik d├╝┼č├╝nceler PapertÔÇÖin ├Â─črenme teorisine ba─čl─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ PapertÔÇÖin teorisinin ilk uygulamas─▒, ├Â─črenciler i├žin Logo programlama diliydi. ÔÇťLogoÔÇŁ kelimesi programlama dilinden ve PapertÔÇÖin ├Â─črenme teorisinden al─▒nm─▒┼čt─▒r. Logo bir programlama dili olmas─▒na ra─čmen, genellikle ├Â─črenciler i├žin ├Â─črenme ortam─▒ ┼čeklinde geli┼čtirilmi┼čtir. Papert kendi yakla┼č─▒m─▒n─▒ yap─▒land─▒rmac─▒ (constructivism) olarak de─čil de in┼čac─▒ (constructionizm) olarak tan─▒mlar. ├ç├╝nk├╝ ├Â─črencinin ├Â─črenme projesine kendi kat─▒l─▒m─▒ genel constructivist noktadan daha anlaml─▒d─▒r. ├ľ─črenmenin constructionizm g├Âr├╝n├╝m├╝n├╝n ├Ânemli bir ├Âzelli─či ┼čudur ki ├Â─črencilerin aktif olarak anlaml─▒ ├╝r├╝nler olu┼čturmalar─▒n─▒ ve yaratmalar─▒n─▒ gerektirir. Di─čer constructivist ├Â─črenme ortamlar─▒nda oldu─ču gibi Lego ├Â─črenme ortam─▒nda, ├Â─črenciler ger├žek bilim adam─▒ ve ger├žek yarat─▒c─▒ gibi ├žal─▒┼čabilirler. Ger├žek d├╝nyada ├Â─črenme, ├Â─črencilerin kendi ├žal─▒┼čmalar─▒nda dikkatli davranmalar─▒na yard─▒mc─▒ olur, kar┼č─▒t olarak geleneksel s─▒n─▒flarda normal durum vard─▒r. Papert, ├Â─črencilerin Lego ortam─▒nda aktif olmalar─▒yla ilgilenir. ├ľ─čretmenin rol├╝, ├Â─črencilerin kendi ke┼čiflerini ve projelerini desteklemektir. Do─čal ├Â─črenme ile problem ├ž├Âzme becerisinin geli┼čtirilmesini birle┼čtirme fikri, PapertÔÇÖin teorisinin bir halkas─▒n─▒ olu┼čturur ki ┼čimdiki teoriler bili┼čsel ile i├žeri─čin birle┼čimini vurgular. Bunun yan─▒nda, PapertÔÇÖin ├Â─črenme teorisi ile ana problem, ├Â─črencilerin do─čal aktivitesi ve problem ├ž├Âzmenin geli┼čtirilmesi aras─▒ndaki ili┼čkiyi deneysel olarak do─črulamas─▒n─▒n zorlu─čudur.

 

Legolarla yap─▒lan robotlar ├Â─črencilerin in┼ča etme, programlama ve tasar─▒m becerilerini geli┼čtirmede kullan─▒labilecek e─členceli, e─čitimsel, yarat─▒c─▒ ve i┼čbirlikli bir etkinliktir. Legolarla yap─▒lan robotlar ├Âzellikle ├Â─črencilere m├╝hendislik ve teknolojinin baz─▒ temel kavramlar─▒n─▒ ├Â─čretmede etkilidir. Ayr─▒ca, ├Â─črencileri ileride se├žecekleri m├╝hendislik ve teknoloji alanlar─▒ndaki kariyerlerine haz─▒rlayabilecek e─čitimsel bir etkinliktir. Lego robotlar─▒ ├Â─črencilerin matematiksel d├╝┼č├╝nme yeteneklerini, i┼čbirlikli ├žal─▒┼čma becerilerini, yarat─▒c─▒l─▒klar─▒n─▒ ve problem ├ž├Âzme becerilerini geli┼čtirmekle birlikte, onlara bilimsel y├Ântemi, programlama mant─▒─č─▒ ve m├╝hendislik tasar─▒m s├╝re├žlerini ├Â─čretir. Temel olarak ├Â─črenciler Lego par├žalar─▒n─▒ kullanarak robotlar─▒n─▒ in┼ča ederler ve robotlar─▒n─▒n beyni olurlar. Robot in┼ča s├╝reci tamamland─▒─č─▒nda, programlama s├╝recine girerler. Farkl─▒ programlar tasarlayarak robotun bir├žok g├Ârevi yerine getirmesine imk├ón sa─člarlar.

 

├ľ─črenme s├╝recinde ara┼čt─▒rma ve uygulama ortamlar─▒ (laboratuar ve at├Âlyeler), ├Â─črencilerin s─▒n─▒f ortam─▒nda kazand─▒klar─▒ teorik bilgileri daha kal─▒c─▒ bilgilere d├Ân├╝┼čt├╝rebilmek i├žin g├Ârerek, yaparak ve ya┼čayarak ├Â─črenmelerini peki┼čtirdikleri ortamlard─▒r. Bilgi teknolojileri ile donat─▒lm─▒┼č ├Â─črenme ortamlar─▒nda ├Â─črenciler bilgi ve becerilerini daha kolay ve anlaml─▒ bir ┼čekilde geli┼čtirmekte ve ├╝lkemizde ├Â─črenilmesi zor olarak g├Âr├╝len fen ve matematik derslerine kar┼č─▒ olumlu tutum geli┼čtirmektedirler (Cavas, 2002). Uygulamal─▒ ├žal─▒┼čmalar ├Â─črenilen bilgilerin kal─▒c─▒l─▒─č─▒n─▒ artt─▒rd─▒─č─▒ gibi, ├Â─črencilerin ger├žek hayatta kar┼č─▒la┼čacaklar─▒ problemlerin ├╝stesinden gelmede yol g├Âsterici ├Ânemli bir rol oynar.

 

Yaparak/ya┼čayarak ├Â─črenmenin ├Ânemi akademisyenler, ├Â─čretmenler ve Milli E─čitim Bakanl─▒─č─▒nca da vurgulanmakla birlikte hen├╝z bu yakla┼č─▒m─▒n ger├žekle┼čtirilebilece─či ├Â─čretim program─▒ ile b├╝t├╝nle┼čtirilmi┼č ara├ž ve y├Ântemler ortaya yeterince konmam─▒┼čt─▒r. Bu tez ├žal─▒┼čmas─▒ ├╝lkemizde ilk├Â─čretim a┼čamas─▒nda ilk olmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan ├Âzg├╝nd├╝r ve sonu├žlar─▒n─▒n bu y├Ânde yap─▒lacak planlama ve uygulamalara ─▒┼č─▒k tutmas─▒ ile katk─▒ verece─či umut edilmektedir.

Last Updated on Tuesday, 07 December 2010 14:48
 

Newsflash